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IPSAGON,
A Transdisciplinary Theatre Labyrinth, Featuring Excerpts from Henrik Ibsen's Dramatic Works

15 - 18 Oktober 2015

Critics

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one on one – inside the labyrinth
>> time slots (reservation needed)
Admission: 1 spectator every 15 minutes

observing visitors – around the labyrinth
>> time slots
Admission: 4 spectators every 30 minutes

Every day during and after the show you’re invited for bar and talk with production-members.
Both in English and German

IPSAGON,
"A Transdisciplinary Theatre Labyrinth, Featuring Excerpts from Henrik Ibsen's Dramatic Works"

Collaboration is an evolutionary principle or a rigid virtue. Collaboration should amount to more than the sum of its parts. Collaboration keeps a community alive. Is that enough to rely on? The paths through the labyrinth of IPSAGON create spaces for collaborative communities to emerge. Individuals encounter challenging or welcoming circumstances, groups, and languages as they try to develop something collectively. They’ll be integrated or rejected, sometimes they’ll hesitate to step in. How great is our individual capacity to subordinate ourselves to the traditional order? Can a social architecture succeed in integrating any individual? Every room in the labyrinth asks both questions: Who is a legitimate misfit? And: Do you fit in?

Through the dramatic work of Henrik Ibsen and inspired by Joachim Bauer's evolutionary biology of evolution, we have retraced these conflicts. We find individuals who cling passionately to their ideals to advocate social progress. But such progress might also destroy the community. We find women who are strongly supported by their communities – but only if they accept their predefined role. Collaboration is supposed to be the basis of society. But what happens if it damages our freedom?

IPSAGON is a labyrinth and an experiment. IPSAGON investigates the capacity of every individual to form a community of bodies and ideals together with others. Spectators have the choice to observe the process of adaptation from the outside, or to experience it first-hand through film, philosophical dialogue, playing, acting, listening, eating, and mixing it up themselves. They have the choice to fight for freedom – with or against each other. At IPSAGON there’s only you, the other, and the observers, deciding to build or to reject a community of misfits.

IPSAGON,
„Ein transdisziplinäres Theaterlabyrinth mit Texten aus Henrik Ibsens dramatischem Werk“

Kollaboration ist ein evolutionäres Prinzip oder eine starre Tugend. Kollaboration soll mehr als die Summe ihrer Teile sein. Kollaboration erhält eine Gemeinschaft am Leben.
Können wir uns darauf verlassen?
Die Gänge durch das Labyrinth zeichnen potentielle Wege für die Entstehung kooperierender Gemeinschaften. Individuen stoßen auf offene und geschlossene Umstände, Gruppen, Sprachen, wenn sie die gemeinsame Entwicklung voranzutreiben versuchen. Sie werden aufgenommen oder zurückgewiesen und manchmal ist ihnen der Eintritt nicht geheuer.
Wie hoch ist die individuelle Bereitschaft, sich dem Altbewährten unterzuordnen? Kann die soziale Architektur jedes Individuum aufnehmen? Jeder Raum im Labyrinth stellt beide Fragen: Wer ist ein_e rechtmäßige_r Außenseiter_in? Und: Passt du hinein?

Im dramatischen Werk von Henrik Ibsen, und inspiriert von Joachim Bauers Evolutionsbiologie, haben wir Konflikte nachverfolgt: Wir sehen wie Individuen leidenschaftlich an ihren Idealen festhalten, um soziale Fortschritte einzuleiten. Doch Fortschritt kann eine Gemeinschaft ebenso zerbrechen. Wir sehen Frauen, die von ihrer Gemeinde stark unterstützt werden. Doch nur, wenn sie die ihnen zugedachte Rolle akzeptieren. Kollaboration soll die Basis einer Gesellschaft sein. Doch was passiert, wenn sie unsere Freiheit beschädigt?

IPSAGON ist ein Labyrinth und ein Experiment. IPSAGON fragt nach der Fähigkeit des und der Einzelnen, gemeinsam mit anderen eine Gemeinschaft der Körper und der Ideale zu bilden. Die Besucher_innen entscheiden sich, den Anpassungsprozess von außen zu betrachten oder ihn aus erster Hand im Film, im philosophischen Gespräch, beim Spielen, Schauspielen, Hören, Essen oder durch eigene Intervention zu erleben. Sie kämpfen darin um Freiheit, mit oder gegeneinander. In IPSAGON gibt es nur dich, den anderen und eure Beobachter, um sich für oder gegen eine Gemeinschaft von Außenseitern zu entscheiden.

Video documentation: Julia Novacek
Graphic design: Hirn Faust Auge
Costume design: Frank Salewski, Alisa M. Hecke
Assistance: Josep Maria Comas (production & technician), Danielle Fagen (construction & costume)
Light: Anja Stachelscheid, Adela Bravo Sauras
Installation: Adela Bravo Sauras (idea & construction design), Thomas Zimmermann (idea), Juan Alfonso Ruano Canales (idea)
Construction: Adela Bravo Sauras, Julia Novacek, Berliner Werkstätten für Menschen mit Behinderung GmbH
Hexagons:
Filmroom: Julia Novacek (video, editing, concept, performer); Adela Bravo Sauras (concept, performer)
Insultroom: Jiwoon Ha (performer), Thomas Zimmermann (object design), Adela Bravo Sauras (concept, sound)
Eatingroom: Dorothee Krüger (performer), Adela Bravo Sauras (concept, performer, costume)
Soundroom: Thorolf Thuestad (sound, concept)
Triadroom: Glenn Crossley (performer), Christian Wagner (performer, psychology), Adela Bravo Sauras (concept)
Cuberoom: Alisa M. Hecke (concept, interior design, costume design, performer); Antonia Alessia Virginia Beeskow (concept, sound, performer);
Philosphyroom: Katharina Czuckowitz (philosophy speaker), Cristian Dragnea (philosophy speaker), Slaven Waelti (philosophy speaker, concept), Julia Novacek (video), Adela Bravo Sauras (concept)
Livingroom: Susana Sarhan AbdulMajid (performer), John Facenfield (interior design), Adela Bravo Sauras (concept)

Text: Adela Bravo Sauras, Henrike Kohpeiß
Dramaturgy: Henrike Kohpeiß, Julia Novacek, Thomas Zimmermann
Concept, strategy: Adela Bravo Sauras

Supported by: Kulturamt der Stadt Gießen, Institut für Angewandte Theaterwissenschaft Gießen, Universität der Künste Berlin

with thanks to Alejandro Foulkes, Moa Karemyr, Rob Madole, Karin Pelte, Anette Therese Pettersen, Manuel Baptist Schmitt and Marcel Wältring

nofourthwall.com
A project by No Fourth Wall in collaboration with Ballhaus Ost Berlin